Saba klar til Hair
I den nye opsætning af Hair, deler de to søstre Andrea og Saba Lykke Oehlenschlæger en af hovedrollerne. Musicalstjernen Andrea er nemlig gravid og kan ikke gennemføre hele showperioden. Heldigvis er hendes enæggede tvilling Saba klar på at tage over til trods for, at hun aldrig har stået på scenen før. Vi har taget en snak med Saba om hendes nye status som musicalskuespiller.
Tekst og foto: Christina Jensen / chris1million
”Jeg er ikke bleg for at sige ja og springe ud i ting. Jeg ved nok ikke helt, hvad jeg har sagt ja til, men jeg er sikker på, at det nok skal gå”, siger Saba Lykke Oehlenschlæger med et stort smil.
Selvtilliden fejler ikke noget hos den 25-årige model, iværksætter og kommende musicalskuespiller. Selvom hun ikke har nogen erfaring med at stå på en teaterscene, så spiller hun en af hovedrollerne i Hair.
Eller det vil sige, hun spiller Dionne noget af tiden. I starten er det nemlig hendes tvillingsøster, sangeren
og musicalstjernen, Andrea Lykke Oehlenschlæger, der indtager scenen. Hun havde oprindelig sikret sig rollen, men er blevet gravid og kan ikke gennemføre hele spilleperioden, og hvad gør man så?
”Da Andrea blev gravid, jokede vi med, at jeg bare kunne tage over. Men vi tog det ikke særlig alvorligt,
og vi gik ud fra, at teateret ville foretrække nogen med mere erfaring. Men så ringede Søren Møller (teaterchef på Østre Gasværk Teater, red.) til Andreas manager og spurgte, om jeg overhovedet kunne synge, og om jeg kunne have lyst”, fortæller Saba.
Hun indvilligede i at møde teaterchefen, for det “skader jo ikke at tage en snak”. Men da hun kom ud fra mødet, stod hun med et tilbud om at være med i den legendariske musical.
”Jeg endte med at sige ja, fordi Søren var sikker på mig, og fordi han turde at tage chancen. Hvis han er
tryg i den beslutning, er der ikke nogen grund til, at jeg skulle være bekymret. Han har så meget erfaring og har siddet overfor så mange unge talenter, så hvis han kan se noget i mig og er sikker på, at resten kan læres, så tror jeg på ham”.
Glad for at vi gør det sammen
Hvor Andrea har dyrket sang i mange år og slog sit musicaltalent fast, da hun spillede Whitney Houstons rolle i musicalen The Bodyguard til flotte anmeldelser og stor begejstring, så har Saba aldrig været en del af en professionel teaterproduktion. Til gengæld har Saba haft stor succes som iværksætter, hun er model, caster, ambassadør for Depressionsforeningen og PlanBørnefonden, og da hun var teenager spillede hun fodbold på højt plan. Med andre ord: hun er vant til at præstere, og det er ikke første gang, at hun kaster sig ud i noget nyt uden synderlig meget erfaring.
”Jeg har flere gange tænkt på, at jeg godt kunne tænke mig at prøve skuespil, så det lå mig ikke fjernt at sige ja. Jeg har stået foran kameraet som model, men det er en helt anden sag. Jeg har også været med i musikvideoer, men aldrig i nærheden af det niveau, som det her er”, siger Saba og fortsætter:
”Jeg har altid sunget, og det falder mig meget naturligt at synge, og det gør det også for Andrea. Forskellen er bare, at hun har fået undervisning og har erfaring med at stå på scenen, og det har jeg ikke.”
Saba er derfor gået i gang med vokaltræning og har fået en skuespil-coach, så hun er klar til at overtage
rollen, når Andrea rent fysisk ikke kan klare det længere.
”Vi går ind til prøveperioden sammen og kan hjælpe hinanden. Andrea kommer til at være mest aktiv den første del af prøverne, hvor jeg kan se hende over skulderen, og så bliver det mig, der er mest på senere hen. Det bliver spændende og sjovt at skulle arbejde sammen, og jeg er glad for, at det er noget, vi skal gøre sammen”, siger Saba.
En musical mange har et forhold til
Hair havde oprindeligt premiere på Broadway i 1968 og er siden blevet opført et utal af gange på scener hele verden over. Uanset om man har set den farverige og musikalske fortælling om hippiebevægelsen eller ej, vil de fleste nok kunne nikke genkendende til hits som Aquarius, Easy to be Hard og Let the Sunshine in.
”Det er en musical, som mange har et forhold til. Nogen har pladen derhjemme, og andre har set den på scenen. Jeg er meget ydmyg over, at jeg skal ind og løfte noget, som så mange mennesker har et nært forhold til.”
Dionne, som Andrea og Sabas rolle hedder, er en del af en “tribe” – en gruppe af venner, der sætter spørgsmålstegn ved den måde, vores liv og verden er indrettet på.
”Jeg har lige fået manus, og jeg kender ikke min karakter så godt endnu. Men hun er en sort kvinde med en
stor afro, og jeg forestiller mig, hun er en fri type med masser af farver på. Det er klart, at Andrea og jeg kommer til prøverne med hver vores fortolkning af hende, men så kan vi blive inspireret af hinanden og finde frem til et fælles udtryk”, siger Saba og fortsætter:
”Vi synger meget på samme måde, men jeg forestiller mig ikke, at vores udgaver af Dionne behøver at
være helt identiske, eller at vi skal fortolke sangene 100% ens. Jeg er der ikke for at være Andrea, jeg er
der for at spille Dionne, hvor jeg også har en frihed til at tilføje det, jeg synes, hun skal have. Det er jo heller ikke de samme personer, der kommer og ser forestillingen igen og igen. Måske lige undtaget vores forældre”, siger Saba og griner.
Vi skal acceptere hinanden
Da Hair i sin tid havde premiere, rasede Vietnamkrigen, og borgerrettighedsforkæmperen Martin Luther King var netop blevet myrdet. Det var en tid med opbrud og opgør og store uenigheder i det amerikanske samfund, hvor hippiebevægelsen fik tag i ungdommen med sit budskab om peace, love and harmony.
Selvom Hair er lig med en perlerække af hits og masser af farver, så tager musicalen også store temaer op som race, seksualitet, diversitet, inklusion, religion, krig og fred.
”Det handler om kærlighed og accept på tværs af køn, seksualitet og hudfarve. Men det handler også om krig, fred og oprør. Det er emner, der stadig er relevante i dag og ikke mindst aktuelle i de her tider med krig i Europa”, siger Saba og fortsætter:
”Mere end noget andet er budskabet, at vi skal holde sammen, og vi skal acceptere hinanden på kryds
og tværs. Det er et budskab, som det er vigtigt at blive ved med at råbe op om. Det stopper aldrig med
at være relevant. Lige så længe vi lever, vil der være forskelligheder”, siger Saba.
Som adoptivbarn fra Etiopien, der er opvokset i Ringkøbing, er flere af Hairs budskaber nogle, som Saba kan relatere til. I den vestjyske barndomsby var der ikke nogen særlig stor diversitet, og det var tydeligt, at de to søstre stak ud.
”Jeg er brun i et hvidt land. Det er en generel følelse, og det ligger helt naturligt i mig, at jeg ikke er som de andre. Jeg vil altid opleve racisme i større eller mindre grad, og det tror jeg ikke kan undgås, uanset hvad. Det er resultatet af at være en minoritet. Men vi kan gøre noget for at minimere det”, siger Saba og fortsætter:
”Det er også noget af det, musicalen kan: Den kan ryste lidt op i folk og minde os om, hvor vigtigt det
er med kærlighed og tolerance.”
Det er svært at vente
Hair har premiere på Østre Gasværk i København i februar 2023 og kommer derefter til Musikhuset i
maj. Ifølge Saba kan publikum godt begynde at glæde sig. Det gør hun i hvert fald selv.
”Jeg er meget spændt, og jeg vil jo gerne gøre det godt. Jeg kommer uden erfaring, men jeg føler mig faktisk ikke presset. Sangundervisningen går godt, og jeg har en forventning om, at jeg godt kan løfte opgaven. Nu vil jeg også bare gerne i gang. Det er svært at vente, når man først har sagt ja”, siger hun og fortsætter:
”Det er allerede fedt at synge sangene for mig selv, men jeg glæder mig til at spille sammen med de andre og være en del af en stor opsætning. Jeg glæder mig vildt meget til at opføre Hair, jeg tror, det bliver kæmpestort. Det bliver uden tvivl hårdt, men jeg ved bare, at det også bliver rigtig godt og en flot forestilling,” slutter Saba.