Her foldede talenterne sig ud, og nogle blev berømte
Musikhuset og Århus Stiftstidende skabte en platform for den rytmiske musiks kommende stjerner.
Af Hans Petersen
Musikhuset Aarhus og Århus Stiftstidende skabte i 1983 og et samarbejde, der fik afgørende betydning for den rytmiske musiks udvikling i Aarhus.
Talentkonkurrencen ”Vi har scenen – har I musikken” satte skub i talenterne, der gik efter at vinde. De skulle selv melde sig til, og der var ”udskilningsløb”, inden seks deltagere havde kvalificeret sig til finalen.
Den foregik altid på Amfiscenen ved Musikhuset, og den sidste var i år 2000.
Et par af de største navne, der slog sig fast der, var århusianske: bandet ”Michael Learns to Rock” og Tina Dickow med band.
Musikhuset fylder i år 40 år, og i den anledning genopfrisker vi nogle af højdepunkterne.
Det største
30. juli 1988 spillede Michael Learns to Rock sejren hjem i finalen på Amfiscenen ved Musikhuset.
Konkurrencen havde stor bevågenhed i musikmiljøet, hos publikum og i pressen, og bandemedlemmet Jascha Richter fortæller til Dorte Søholm på websiden Museum Aarhus, at han året før havde slugt artiklerne om vinderbandet ”Never Cry Wolf” og tænkt, at det måtte være det største at vinde den konkurrence.
I 1988 vandt de så var med ét slag verdensberømte i Aarhus, mente Kåre Wanscher fra bandet.
”Konkurrencen var kæmpestor dengang. Vi vandt et job på Skanderborg, og på landsplan begyndte de at skrive om os i de forskellige blade, fordi vi havde vundet. Så det var meget konkret den konkurrence, der satte det hele i gang,” har Wanscher forklaret.
Præmien var 25.000 kroner, en radiotransmitteret optræden og åbningskoncerten på årets Skanderborgsfestival.
Siden gik det slag i slag, og MLTR er siden det mest spillede danske band i Asien, hvor de er kæmpestore.
Verdensdrømme
Præcis 10 år efter fik et andet stort navn et gennembrud på den samme scene.
20-årige Tina Dickow fra Aarhus havde drømme om at blive berømt i hele verden, og 21. juni 1998 fik hendes karriere et rigtig godt afsæt.
Med sit band vandt hun finalen i konkurrencen på Amfiscenen.
”Sejren gav mig en kæmpe tro på, at jeg havde fat i noget med mine sange,” har hun sagt til Musikhusets hjemmeside.
En indspilning i Puk-studierne var en del af præmien, og det hjalp hende ind på P3.
Samme år var hun debutant på Spot Festival i Aarhus, hvor hun nu har spillet fem gange.
Og i 2001 indledte hun samarbejdet med Steffen Brandt, og det eksisterer stadig.
Dickow har spillet talrige koncerter i stort set samtlige sale i Musikhuset.
Dicte kom frem
Også Dicte med det fulde navn Dicte Westergård Madsen blev kendt gennem ”Vi har scenen – har I musikken”.
Hun var ukendt i front for Her Personal Pain i 1989, men deltagelsen i konkurrencen blev startskud til en stor karriere for Dicte både med band og som solist.
Bandet optræder for første gang på plade i 1990.
Fakta: 40 år med Musikhuset Aarhus
- Musikhuset Aarhus fylder 40 år 27. august 2022.
- Indviet i 1982 og udvidet i 2004 og 2007. Først med otte meter ekstra glasfacade. Anden gang med rytmisk og symfonisk sal med mere.
- Nordens største koncerthus og hjemsted for Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus Symfoniorkester, Den Jyske Opera, Børneteateret Filuren.
- Seks sale og ni scener. Hvert år holdes ca. 1500 arrangementer for omkring 650.000 gæster.