40, fyrig, festlig og med fremtidsplaner

Musikhuset Aarhus har en usædvanlig kombination af muligheder for underholdning i salene og uddannelse på konservatoriet.

Tekst: Hans Petersen 

Musikhuset er i sin bedste alder. Fyrigt og festligt tager det store hus sig ud her i 2022, hvor det fylder 40 år. Huset er vokset til dobbelt størrelse, har været i konstant udvikling og byder på meget, meget mere end da det blev født. 

Kort sagt: Musikhuset er i topform og på maksimum af sin ydeevne. Men der er alligevel ideer til mere. Og muligheder. 

Økonomien er god, og næsten en million besøger huset om året. Sponsorer, fonde og andre gode venner støtter og får noget tilbage, og Musikhuset tjener selv langt flest af de indtægter, det har. 

Af omsætningen på 135 millioner kroner (2019-tal fra før coronaen) kommer cirka 15 millioner fra erhvervslivet og fonde, kommunen giver et tilskud på 6 millioner og stiller bygningerne til rådighed, men huset betaler selv al drift, vedligehold, investeringer, skatter og afgifter på det 35.000 m2 store hus. 

Jubilæumsdagen 

27. august er dagen for de 40 år, men der bliver hverken reception eller stor fest.

”Det her er gæsternes og kunstnernes hus, så vi fejrer dem og kunsten med gode forestillinger og overraskelser til 40 heldige gæster hen over hele 2022. Tilfældigt valgte blandt publikum møder et guldsæde, når de kommer til deres plads ved en forestilling. De får en gave, som kan være en kurv med gode ting i pausen,” forklarer direktør siden 2015, Jan Christensen. 

Særlige arrangementer i den kommende tid i anledning af jubilæet er Gnags med venner i Aarhus Festuge og ”Life is Live Festival”, hvor 12 bands spiller på jubilæumsdagen 27. august. Der er fed musik i alle husets sale til 80’er-priser.  

Billedgalleri fra uofficiel åbning af Aarhus Festuge med GNAGS og venner 2022. Foto: Martin Dam Kristensen.

1 af 39

Billedgalleri fra Life is Live Festival 2022. Foto: Allan Høgholm.

1 af 29

En genistreg 

Og hvordan står Musikhuset så nu? 

”Huset har fundet sin plads i Aarhus, Danmark og Norden. Det har været inspiration for 25 danske kultur- og koncerthuse, og der er anerkendt overalt efter genistregen i 2007: Huset blev udvidet, Det Jyske Musikkonservatorium kom til, og der blev syv sale, en til hver sin genre. Kombinationen og størrelsen er unik i verden. Her mødes talenter og verdensstjerner,” siger Jan Christensen og føjer til, at ”det har taget tid for byen helt at anerkende, hvor unikt Musikhuset er.” 

Opbakningen fra byen og området betyder, at Musikhuset kan byde på liveoplevelser i høj kvalitet, mener direktøren. Partnerskaber er en del af succesen. Det gælder bl.a. samarbejde med Festugen, Spot Festival, Aarhus Jazz Orchestra, Event Aarhus og de mange, der har hjemme i Musikhuset.

Høj produktivitet 

Jan Christensen er stolt over, at huset den ene dag kan rumme en stor Spot Festival med rytmisk musik og 5.000 gæster og dagen efter kan vise en musical uden at nogen kan se, at der har været gang i en hel masse dagen før. 

Direktør Jan Christensen: Musikhuset er på bristepunktet, men der er nye veje at gå. Foto: Jens Thaysen 

”Vi har meget høj produktivitet, og medarbejderne er dygtige og effektive. Vi leverer høj værdi til samfundet,” siger Musikhusets direktør. 

”Byen og borgerne opfatter det som deres hus. Vi, som er her nu, står på skuldrene af mange andre, som har lavet et rigtig godt arbejde,” siger Jan Christensen. 

Han ser det også som unikt, at Aarhus har et fysisk område med mange kulturaktører, der ligger tæt på hinanden inden for blot 1000 meter i det, nogle kalder Aarhus K, hvor K står for kultur. Ud over Musikhuset er det for eksempel: Symfoniorkesteret, Den Jyske Opera, Det Jyske Musikkonservatorium, Teaterhuset Filuren, Aros, Musikskolen i Officersbygningen, Festugen, Godsbanen, dansestedet Bora Bora, Atlas, Radar, Voxhall og Opgang2. 

”Jeg kender ingen andre byer i verden, hvor så mange spændende, individuelle kulturinstitutioner ligger så tæt,” siger direktøren. 

175 dage med udendørs aktivitet 

Og så har han lavet en udregning, som efter hans udsagn overrasker mange. 

”I parken uden for Musikhuset er der aktiviteter 175 dage om året, når vi tager skøjtebanen med. Dertil 60 dage til opsætning og nedtagning af scener og lignende. Vi har alene 35 udendørs koncerter om året. Den nye Musikhuspark håber vi vil fungere som en udendørs scene og foyer,” siger han. 

Udviklingen af parken er vigtig, mener Jan Christensen. 

Musikhusets have i 2018.

”Musikhuset er lavet til færre mennesker end det bruges af nu, og vi kan ikke øge arrangementerne yderligere. En del af udviklingen er at blive endnu dygtigere til at kuratere, vælge det bedste til os selv og sende det videre, der kan opleves andre steder i regionen. Vi vil i sortere mere til og fra. Der ligger en forpligtelse i at være Nordens største musikhus, og vi skal udvikle formaterne på scenen. Vi er allerede i gang, fx med Kazoo, en musikfestival for børn, med koncerter hvor vi sætter orkestre og solister sammen, og med Spot Festival og vores øvrige samarbejdspartnere. Vi vil også arrangere og streame begivenheder og sende på vores digitale platforme som under coronaen,” siger Jan Christensen. 

Han vil også udvide oplevelserne i huset, så folk både kommer før deres arrangement og bliver i cafeen bagefter, fx med musik på caféscenen sidst på aftenen. 

”Gæsterne kan lige så godt blive her, som de kan gå ud i byen. Det er nemmere og en anderledes spændende oplevelse,” siger han. 

Musikhuset

  • Jan Christensen, direktør i Musikhuset siden 1. januar 2015. Tidligere direktør i Aarhus Elite A/S og flere højteknologiske virksomheder.
  • Om huset: Cirka 50 fastansatte og 70 løst og deltidsansatte. I alt har omkring 400 medarbejdere og studerende daglig gang i huset. 
  • Daglige beboere: Den Jyske Opera, Aarhus Symfoniorkester, Det Jyske Musikkonservatorium, Teaterhuset Filuren og Restaurant johan r.